Kunstiõpetuse didaktika


 Teema ja ülesanne

MIS ON ÜLESANNE
Kunstiõpetuses:
ütleb ülesanne, mida täpselt teha tuleb
esitab ülesanne nõuded, tingimused, mida tuleb arvestada
on ülesannete esitamine piirangute seadmine, nende tingimuste esiletoomine, mille poolest see konkreetne ülesanne erineb mingist teisest

MIS ON TEEMA
Kunstiõpetuses on teema:
kujutamisainestik
kujutamisobjekt(id)
praktiline töö, teose pealkiri (kuigi teema ja pealkiri ei pruugi eriti kattuda)
emotsionaalne kontekst, milles valitud õppesisu (n mõnda vormikäsitlust) käsitletakse/rakendatakse

Teema:
teeb otsad lahti
annab arusaadava emotsionaalse konteksti, elulise põhjenduse
seob hulga erinevaid õppeprotsessi ja õppesisu elemente üheks tervikuks
on vahend, ettekääne, mis võimaldab käsitleda valitud õppesisu, konkreetset õppeprobleemi (stiili, terminit (n kaasaegne kunst), vormiprobleemi jne). Ideaaljuhul sunnib teema märkamatult peale, lausa tingib töös mingi aspekti arvestamist.
on vahetatav - enamikku teadmisi saab käsitleda rohkem kui ühes kontekstis
kunstiõpetuse teema kui kujutamisainestik või töö pealkiri on käsitletava õppesisu ja ülesande teenistuses, st teema valimiseks peavad enne olema eesmärk, õppesisu, ülesanne.
Teemast rääkides peetakse eelkõige silmas praktilise töö teemat, sageli ka tunni teemat. Seda võib võrrelda konverentsi või projekti teemaga, see võib olla kujundlik ja intrigeeriv. See on kood või koondnimetus osutamiseks, teistest eristamiseks. Osutamiseks võib tõesti sobida mistahes element - töö pealkiri, õpitav mõiste, peamine tegevus, tehnika…. Ometi ei pruugi sel juhul selgust saada, missugustes suhetes on tunni olulised elemendid, mis on uus, mis vahend, mis olulisem õppe seisukohast.

Anu Tuulmets “Tunni- ja töökavaga seotud mõisted kunstiõpetuses”. Kunsti ja muusika õpetamisest. REKK 2005

Tunnikava

Tunnikava kujutab endast täpset kirjalikku materjali, mille õpetaja vormistab iga tunni ettevalmistamise käigus, et läbi viia eesmärgi saavutamisele orienteeritud õppetund.
Tunnikavas kajastub kogu tunni tegevus nii õpilase kui õpetaja seisukohalt võetuna.
Tunnikava üks võimalikke ülesehitusi:
Sihtgrupp
Teema
Maht
Eesmärk
Põhimõisted
Materjalid
Meetod
Tunni struktuur
Vahendid
(Mitte sassi ajada materjale ja vahendeid)
Hindamine
Kodune töö

Tunnikava koostamise tulemusena on:
Teadvustatud tunni eesmärk
Valitud ja loogilisse järjekorda pandud tunniks vajaminev materjal
Valitud õpetamise meetodid ja vahendid
Määratletud õpilaste tegevused
Planeeritud õpetamise aeg
Lähtuvalt tunni eesmärkidest läbi mõeldud hindamine

Nõuded tunnikavale
Koostage tunnikava kindla vormi järgi, et oleks lihtne muudatusi teha
Vormistus olgu selge, ülevaatlik ja kergesti haaratav, et oleks lihtne muudatusi teha
On otstarbekas vormistada üksikute failidena, et neid edaspidi vastavalt soovile kergesti kausta salvestada või kokku köita
Tunnikavas peaksid olema täpsed viited õppematerjali sisule
Peaksid olema kõik õpilastele esitatavad ülesanded, küsimused

TUNNI KÄIK 
Tunni käigu planeerimisel peaks märkima ka igale tegevusele kulutatav aeg.
Aeg
TUNNI OSAD

Märkused

Õpetaja tegevus
Õpilase tegevus

TUNNI ORGANISEERIMINE
(õppevahendid, tervitus, silmside, tähelepanu)



HÄÄLESTUS
Eesmärgipüstitus, motiveerimine, olemasolevate
eelteadmiste väljaselgitamine, kodutöö kontroll, sissejuhatus.



ÕPPIMINE
Meetodid.



REFLEKSIOON
Teadmiste rakendamine,
kokkuvõte, hinnangud
(tulemuste ja protsessi hindamine), järeldused,
teema laiendus (kodutöö),
uute eesmärkide püstitamine.



 

 

Õpetaja töökava

Õpetajad koostavad oma töö paremaks planeerimiseks töökavad. (Jüri Mäemat tutvustas meile neid)
Töökava on dokument, mille alusel toimub õppetöö klassis.
Töökava koostamise ning rakendamisega saavad klassi- ja aineõpetaja endale suuremad õigused, aga ka suurema vastutuse õpilaste ja nende vanemate ees.
Töökavad on vormistatud korrektselt (n kooli nimi, õpetatav aine, õppeaasta, kuu, klass) ja kuude kaupa nädalaplaanina.
Õppesisu on liigendatud ulatuslikumate õppeteemade järgi. Näidatud on olulisemad alateemad, käsitletavad põhimõisted, kasutatavad meetodid, õppekirjandus jm õppematerjal.
Töökavas on soovitatav märkuste lahter jooksvate hinnangute andmiseks ja tähelepanekud õpilaste kohta, mida täidetakse iga nädal.
Õpetaja töökava õppesisu osas kavandatakse täpselt eesmärgistatud õppeülesanded õpilaste igakülgseks arendamiseks.
Õpetaja töökava esitatakse kinnitamiseks direktorile vastavalt kokkulepitud ajakavale.

Õpetaja töökava
Võimalikud näited

Variant 1: (keerulisem)
Õpetaja nimi:
Õppeaine:
Kursus:
Klass:
Õpitulemused:
Hinnatavad teadmised ja oskused:
Teadmiste ja oskuste hindamise korraldus:
Teadmiste ja oskuste hindamise korraldus õppeaines tehakse õpilastele teatavaks veerandi või kursuse alguses.


read more